Добрий день. Я Артемій Лебедєв. Я є головним художником, засновником і дизайнером студії, яка відучора називається дизайн-студія Артемія Лебедєва, колишня Web Design.
Тема моєї доповіді - скільки коштує сайт? Я сподіваюся, що перша половина доповіді буде зайнята моїми думками, а друга - вашими питаннями і моїми відповідями, відповідно. Власне, вартість сайту - це саме нецікаве, що є в історії його створення, як для мене, так і для замовника, тому що серйозний замовник мало хвилюється про ті гроші, які витрачаються на сайт.
З чого починається сайт? З чого починається сайт зокрема у веб-студії, яку я, можливо не без помилкових підстав вважаю однією з найуспішніших, і чим відрізняється те, що я роблю від того, що існує навколо мене, з тієї точки зору, як я це оцінюю? Сайт, який робить моя студія, і взагалі вся діяльність студії спрямована на те, щоб у кожному кроці всі наші дії були професійні. Ми намагаємося робити так, щоб вся наша робота, всі наші дії по спілкуванню із замовником, всі наші громадські виступи, реклама і т.д. були розраховані на майбутнє. У нас немає завдання заробити копійку сьогодні, поки її платять, а завтра зайнятися чим-небудь ще.
Якби я переслідував таку мету, то я займався б сайтами за 500 $. Якби я завтра оголосив таку політику, то у мене через тиждень було б 500 замовників, які за таку суму хотіли б замовити сайт. Я заробив би стільки грошей, скільки за все своє життя встиг би зробити. Я не переслідую такої мети з міркувань фаховості того продукту, який ми робимо. Хто не знає, я скажу, що в моїй студії працює 10 осіб - це люди, які займаються безпосередньо створенням сайту: розробкою, підтримкою, спілкуванням із замовником і т.д. А я розробляю дизайн і визначаю концепцію, політику і ідеологію.
Яка зараз ситуація складається на нашому вітчизняному ринку веб-дизайну? Існує якась кількість студій. З них відсотків 70 відразу можна не рахувати студіями, бо це приватні люди: школярі і студенти, які прийшли в Інтернет, написали: "Ми займаємося веб-дизайном", і відразу потрапили в усі каталоги, Жовті сторінки, журнали і т.д . Всі відразу вважають, що вони дійсно дизайнери. А у них немає нічого. У них навіть немає свого телефону, який можна розмістити на сайті, тому що вони сидять вдома, їм шкода і мама буде сварити, якщо будуть дзвонити. Тому вони дають тільки E-mail. Цих людей ми не вважаємо. Існують і інші, але з ними теж важко працювати, визначати картину професійного ринку з урахуванням них, бо вони не хочуть грати в професійний ринок. Це пов'язано з грошима теж. Скажімо, з цими людьми, як мінімум, не можна домовитися, щоб вони не зманювали співробітників. Перше, що відбувається в будь-якій цивілізованій індустрії - основні гравці укладають такий договір "про несманіваніі", який дотримується. Це абсолютно нормально і природно. Як максимум, з ними не можна домовитися про цінову політику. До цих людей не можна прийти і сказати: "Нам можна домовитися так: ви вважаєте себе серйозною студією? Відмінно. Давайте решім6 що сайти, які робимо ми, не коштують менше, ніж 10000 $." Люди можуть сказати: "Відмінно. Ми згодні." Але завтра вони візьмуть сайт за 2000 $. Вони не готові почекати, поки підійде великий замовник. Вони готові брати все, що зараз дають, будь-які замовлення. Це відноситься до всіх студіям, які я знаю. Є замовники, яким я відмовляв, бо вони мало пропонували і я знаю, куди вони потім йшли. При цьому я абсолютно точно знаю, що бюджет на збільшився за цей час ні на один цент.
З чого складається створення сайту? В першу чергу, ще до того ... Не буває такого, щоб людина подзвонив вам в студію і запитав, скільки коштує сайт, а ми йому сказали - стільки-то і він або погоджується, або не погоджується. Такого не відбувається. Це все одно, що інвестор і кінопродюсера запитає: "Скільки коштує п'ять кіно?" Той каже: "Мільйон". Чи не можливо собі таку ситуацію уявити, тому що є пропозиція проекту на папері. У цій пропозиції висить ярлик з ціною, яка шукає свого замовника. Це те, як надходить в даному випадку моя студія. Зустрічаючись зі своїм замовником на найпершому етапі, ми пишемо йому папір - 20 сторінок тексту, де ми пропонуємо, що ми можемо для нього зробити, тобто пишемо концепцію. Ця концепція перехльостує усі думки замовника, які у нього були до того, як він до нас прийшов.
Він прийшов, він хотів: сайт, в якому буде написано "про компанію", їх адресу і їх E-mail, "клієнти" і "партнери". Все. Ось ці речі ми відразу викидаємо і пропонуємо йому те, що більше для нього підходить. Ми намагаємося якомога більше дізнатися про цю фірму, зрозуміти чого вона хоче, запропонувати ті рішення, які зараз в Інтернеті ще оригінальні. Складається така ось папір. У неї вже є якась ціна. Вона кожен раз різна. Мінімум - це 10000 $. Середній контракт тільки на дизайн сайту, що є приблизно 1/5 частиною роботи зі створення сайту, коштує близько 30000-40000 $. Це сама-сама початкова ціна, яка береться за сайт, у якого головна сторінка, основні якісь елементи: зміст, концепція і т.д.
Що відбувається потім? Які ще є речі, які впливають на ціну в більшу сторону? Програмування. Для кожного сайту, який ми робимо, якщо це не зовсім мікроскопічний сайт, типу almaz.ru, де 6 сторінок тексту і більше нічого немає, а нормальний - mtelecom.ru або xerox.ru наприклад, - це сайти, де 2500 сторінок тексту, які вони нам дали, пишуть спеціальні програмісти. У моїй студії два програміста, які пишуть спеціальні бази та спеціальні інструменти, які забезпечують дуже легку роботу надалі з цим сервером. Наприклад, якщо ми домовилися з замовником, що підтримувати буде він сам, у нього є веб-майстер, то робиться все, що б цьому веб-майстру всю роботу полегшити якомога більше. Йому не доводиться, наприклад, лізти в комп'ютер під Новий рік і міняти на всіх 2000 сторінках дату з 1998 на 1999 - він змінює її в одному місці, вона автоматично змінюється на всьому сервері. Те ж саме з заливкою тексту, заливкою картинок і т.д. - Всі системи автоматизовані.
Є такий сайт закритий, який називається rfn.ru. На першій сторінці проста людина нічого не бачить - все для інвесторів, для фінансистів і тільки по-англійськи. Але журналісти, які пишуть цю інформацію, кожен день пишуть величезну кількість статей для цього сервера, вони HTML взагалі не знають. У них є спеціальний редактор на сайті, який скопійований з Word текст автоматично кладе на сайт, ТФМ текст автоматично кладеться в директорію, на нього автоматично ставиться посилання, в цьому документі автоматично прописується заголовок, цей документ відразу можна знайти через пошукову систему сайту і т. д. Тобто приблизно ті ж механізми, якими користуються на всіх великих західних сайтах, таких як ZDNet, CNet і т.д. Ніхто не займається ручною обробкою, це річ, яка повинна відмерти, засохнути і відпасти. Вона годиться тільки для дрібних приватних сайтів і буде жива, поки буде живий Вася Пупкін - завжди, але дуже мало. Програмування коштує теж якихось грошей. Зазвичай це 10000-20000 $ додаємо.
Ось готовий, власне кажучи, сайт, в ньому є текст і т.д. Це ще тільки самий початок, бо про сайт ніхто поки не знає. З ним треба щось робити. Якщо його просто покласти в Інтернет по своєму коханому адресою www.фірма.ru, то швидше за все, ніхто туди не прийде, навіть якщо надрукувати цю адресу на візитках або повісити у себе в магазині. Народ на це ніколи не зреагує, це всі ходи поки неефективні. У нашій країні, в передачах, які присвячені Інтернет, комп'ютерам і т.д., людина може скільки завгодно говорити про свою адресу - як результат, зазвичай 10 людина приходить після передачі, що абсолютно неефективно. Тому далі витрачаються великі достатньо гроші, залежно від амбіцій, бажань і потреб замовника, на розкрутку, на те, щоб цей ресурс зі свого першого "Я" автоматично позиціонувався, як ми говоримо, у жителів Інтернету, щоб все відразу знали, що з'явився такий ресурс, у нього такі-то наміри, такі плани, він пропонує це, на цьому сайті можна зробити те-то і т.д. Це окремі речі, які, зрозуміло, ніяк не входять до первісної вартості сайту.
Що входить в такі зусилля з розкручування? В першу чергу це спеціальні в "паперової" пресі. Це не просто реклама 5х10 см, де написано www.фірма.ru, оскільки це працює, але в дуже рідкісних випадках: слово price добре звучить, а якби я написав ще що-небудь, наприклад DDC, то виходить для людини абсолютно все одно DDC або CDC. Він просто не запам'ятає цю адресу, ніколи туди не піде і він ні з чим хорошим у нього не проассоцііруется. Є спеціальні статті у великих парадних виданнях. Це все відбувається не одноразово, а поступово, докладно. Існує банерна реклама, про яку я буду говорити завтра. Це один з найсильніших інструментів, але знову ж таки це залежить від того, як ним користуватися. Якщо просто взяти банер, на ньому написати www.фірма.ru і повісити його в мережу, то результат буде ніякої.
Існує багато спеціальних місць в мережі, які призначені спеціально для оповіщення людей про те, які існують нові проекти: це мережеві оглядачі, мережеві системи анонсів, місця з посиланнями, сторінки у провайдера, які насправді такі дуже владні рекламні місця, які провайдер нікому не віддає, тому туди потрапити - велика честь. У них є ссилочку "Ресурси мережі" і якщо вас туди помістять, то значить великий трафік буде звідти. Плюс ще є якісь місця для посилань в Інтернет. Наприклад, дуже смішно було мені виявити, що на мій сайт metro.ru, який сидить собі в Інтернеті і сидить, ходить величезна кількість народу, приблизно чоловік 300 в день, що для такого місця дуже багато, власне з метро, ??тому що у багатьох людей стоять Інтернет-кіоски, на станції Курська наприклад чи ще десь.
Який я робив інтерфейс до цієї системи? Там просто такий замаскований Explorer, Інтернет-підключення йде по каналах, які в метро прокладені, і там є посилання на різні ресурси. Зокрема, є посилання на metro.ru. Народ стоїть в метро в переході, ходить по моєму сайту і вивчає жетони 30-х років. Є такі нетрадиційні рекламні місця, про які ніхто не здогадується, звідки береться трафік. Це ще одна область, куди замовник хоче увійти. Він платить за це гроші, що завжди заздалегідь обмовляється, тому що бувають ресурси, які я знаю, що я можу за них взятися, а бувають ресурси, які настільки нецікаві, що я навіть робити їх не можу, не можу сказати жодного слова, ні намалювати жодного банера, хоч убийте.
У результаті виходить, що для того, щоб зробити сайт, зробити його первісну розкрутку, тобто всю інформацію, програмування і популярність, скажімо, на перший місяць, це все вилітає замовнику в 60000-100000 $. Крім цього існує підтримка. Підтримка - це одна з основних речей, на якій існують дизайн-студії взагалі, тому що робити дизайн постійно дуже мало кому вдається. У моїй студії готових работат більше, ніж у кого небудь ще - це від 2 до 4 робіт на місяць. Всі інші студії роблять мінімум в 2-4 рази менше. Не існує такої кількості замовників, яке могло б захлеснути всі ці студії і отримати від них відповідну кількість дизайну. Ці студії повинні на щось жити, тому що один сервер на місяць не дозволяє утримувати студію ніяким чином. Якщо є один замовник, робота триває над сервером місяць або два. Місяць або два роботи десяти людина не може коштувати менше 10000 $.
Тому виходить, що замовник ще пише контракт на підтримку ще на два, на два, на два. Тоді він робить цю студію своїм офіційним Інтернет-партнером, який вирішує всі проблеми: коли потрібно, вона стежить за всім, що у замовника відбувається. Замовник цілком вважає Інтернет-студію своїм рекламним агентством, своїм представником. Це дуже важливо, тому що до цього рік тому ніхто серйозно Інтернет з цієї точки зору не розглядав. Всі вважали, що можна їм користуватися, що якщо гроші якісь є, прийти в дизайн-студію - буде красиво. Зараз ця ситуація змінюється. У нас вже є дуже серйозні фірми, у яких є рекламні агентства в офлайні, які розміщують рекламу в газетах, на телебачення, на рекламних щитах, на радіо.
А є люди, які займаються всім тим же в Інтернеті. Рекламні агентства, жодне з рекламних агентств - будь візьми - вони про Інтернет нічого не чули, у них навіть E-mailа немає. Тому фірма їм не замовляє, бо їм подзвониш, спитаєш: "Зробиш те-то в Інтернеті?". А насправді виявиться, що вони нічого не роблять і намагаються від цієї справи відійти. У великих фірм зараз тенденція залучати Мережеві дизайн-студії в якості своїх основних Інтернет-партнерів, які власне і будуть говорити, що їм робити. Тобто їм клієнт тільки платить гроші і розраховує на те, що ті знають, що говорять.
Коли проходить певний термін контракту, на студію дивляться. Якщо у неї результати хороші: сайт став у сто разів більш відвідуваним, народ замовляє, служба підтримки нічого не робить, так як люди не дзвонять туди, а скачують все з Інтернету. Тоді контракт з тобою продовжують. Якщо ні, якщо ти зробив серію дій, які цей сайт погубили, то ніхто з тобою контракт продовжувати не буде. Але в той момент, коли ти спілкуєшся з цією фірмою, вона тобі нічого не говорить, просто вірить твоїм словам, оскільки вона тебе вже вибрала. Вона знає, що ти займаєшся цією справою професійно, а у неї все одно немає штату людей, який міг би робити те ж саме, але краще - звідки у фірми, яка ніяк не спеціалізується в Інтернеті, раптом візьметься професіонал, який буде знати краще, ніж спеціалізоване агентство по дизайну, по розкрутці, з маркетингу і т.д.? Тому такий контракт на підтримку коштує теж багато.
В результаті вийшла така картина вартості сайту в Росії. Але вона все одно відстає від американських цін дворічної давності, тому що два роки тому в Америці досить великий сайт коштував від 40000 $ до 500000 $. Просто менше 40000 $ ніхто не брав, це була ганьба. У Росії ще немає таких цін, тому що, з одного боку, у нас немає фірм з таким оборотом. Фірма-замовник не може собі дозволити витрачати 30 млн. $ На рік на рекламу і контент-проекти в Інтернеті, в Росії таких фірм немає. Міг би стати такою фірмою Газпром, але він ще не наважився на це. Ціни поступово наближаються. Я думаю, що наступного року вони будуть ще в два рази більше. Потім вже почнеться ще більш цікава ситуація на ринку веб-дизайну: відбудеться така річ, як редизайн - всі студії отримають замовлення всіх своїх конкурентів, всі замовлення піду по колу. Люди щороку будуть робити щось нове: текст залишатиметься, а дизайн буде свіжіше. Клієнти будуть приходити в іншу студію, швидше за все, якщо навіть їм не запропонують краще, і спробують все від усіх.
Які ще відбудуться речі цікаві? Я відволікаюся від цін і кажу про те, що трапиться в найближчому майбутньому. Буде відбуватися, по-перше, злиття якихось студій. Відбуватиметься створення нових студій на базі рекламних агентств. Тобто рекламні агентства таким чином вийдуть в Мережу: у них там багато замовників, у них є там дизайнери, вміння, програмісти свої, але при цьому вони ніяк не присутні в Інтернеті. Тепер вони будуть пропонувати, як правило повне рішення, а не тільки паперову рекламу.
І відбуватиметься злиття компаній з різних областей. Як приклад надійшли фірма "Махаон" і дизайн-студія "Е-програма", яка займається дизайном і завжди займалася їм, а "Махаон" тільки в Інтернеті сидить і його не видно зовсім на ринку професійного дизайну. Вони об'єдналися і назвали об'єднання "Бюро віртуальних послуг" і зробили кілька дуже хороших сайтів. Це дуже правильний шлях розвитку. Це теж все ближче до осені, коли таких утворень буде більше.
І я дуже сподіваюся, що з'являться студії, які цивілізуються, з якими можна буде домовитися, що сайт менше ніж стільки-то коштувати не може. І вони будуть дотримуватися ці домовленості, оскільки у нормальному цивілізованому суспільстві за порушення таких договорів б'ють канделябром по голові і виганяють. Людина на ринку більше не існує. Я розраховую, що це має статися, що такі люди з'являться, які будуть згодні умови дотримуватися. І ціни на сайт зростатимуть.
Тема моєї доповіді - скільки коштує сайт? Я сподіваюся, що перша половина доповіді буде зайнята моїми думками, а друга - вашими питаннями і моїми відповідями, відповідно. Власне, вартість сайту - це саме нецікаве, що є в історії його створення, як для мене, так і для замовника, тому що серйозний замовник мало хвилюється про ті гроші, які витрачаються на сайт.
З чого починається сайт? З чого починається сайт зокрема у веб-студії, яку я, можливо не без помилкових підстав вважаю однією з найуспішніших, і чим відрізняється те, що я роблю від того, що існує навколо мене, з тієї точки зору, як я це оцінюю? Сайт, який робить моя студія, і взагалі вся діяльність студії спрямована на те, щоб у кожному кроці всі наші дії були професійні. Ми намагаємося робити так, щоб вся наша робота, всі наші дії по спілкуванню із замовником, всі наші громадські виступи, реклама і т.д. були розраховані на майбутнє. У нас немає завдання заробити копійку сьогодні, поки її платять, а завтра зайнятися чим-небудь ще.
Якби я переслідував таку мету, то я займався б сайтами за 500 $. Якби я завтра оголосив таку політику, то у мене через тиждень було б 500 замовників, які за таку суму хотіли б замовити сайт. Я заробив би стільки грошей, скільки за все своє життя встиг би зробити. Я не переслідую такої мети з міркувань фаховості того продукту, який ми робимо. Хто не знає, я скажу, що в моїй студії працює 10 осіб - це люди, які займаються безпосередньо створенням сайту: розробкою, підтримкою, спілкуванням із замовником і т.д. А я розробляю дизайн і визначаю концепцію, політику і ідеологію.
Яка зараз ситуація складається на нашому вітчизняному ринку веб-дизайну? Існує якась кількість студій. З них відсотків 70 відразу можна не рахувати студіями, бо це приватні люди: школярі і студенти, які прийшли в Інтернет, написали: "Ми займаємося веб-дизайном", і відразу потрапили в усі каталоги, Жовті сторінки, журнали і т.д . Всі відразу вважають, що вони дійсно дизайнери. А у них немає нічого. У них навіть немає свого телефону, який можна розмістити на сайті, тому що вони сидять вдома, їм шкода і мама буде сварити, якщо будуть дзвонити. Тому вони дають тільки E-mail. Цих людей ми не вважаємо. Існують і інші, але з ними теж важко працювати, визначати картину професійного ринку з урахуванням них, бо вони не хочуть грати в професійний ринок. Це пов'язано з грошима теж. Скажімо, з цими людьми, як мінімум, не можна домовитися, щоб вони не зманювали співробітників. Перше, що відбувається в будь-якій цивілізованій індустрії - основні гравці укладають такий договір "про несманіваніі", який дотримується. Це абсолютно нормально і природно. Як максимум, з ними не можна домовитися про цінову політику. До цих людей не можна прийти і сказати: "Нам можна домовитися так: ви вважаєте себе серйозною студією? Відмінно. Давайте решім6 що сайти, які робимо ми, не коштують менше, ніж 10000 $." Люди можуть сказати: "Відмінно. Ми згодні." Але завтра вони візьмуть сайт за 2000 $. Вони не готові почекати, поки підійде великий замовник. Вони готові брати все, що зараз дають, будь-які замовлення. Це відноситься до всіх студіям, які я знаю. Є замовники, яким я відмовляв, бо вони мало пропонували і я знаю, куди вони потім йшли. При цьому я абсолютно точно знаю, що бюджет на збільшився за цей час ні на один цент.
З чого складається створення сайту? В першу чергу, ще до того ... Не буває такого, щоб людина подзвонив вам в студію і запитав, скільки коштує сайт, а ми йому сказали - стільки-то і він або погоджується, або не погоджується. Такого не відбувається. Це все одно, що інвестор і кінопродюсера запитає: "Скільки коштує п'ять кіно?" Той каже: "Мільйон". Чи не можливо собі таку ситуацію уявити, тому що є пропозиція проекту на папері. У цій пропозиції висить ярлик з ціною, яка шукає свого замовника. Це те, як надходить в даному випадку моя студія. Зустрічаючись зі своїм замовником на найпершому етапі, ми пишемо йому папір - 20 сторінок тексту, де ми пропонуємо, що ми можемо для нього зробити, тобто пишемо концепцію. Ця концепція перехльостує усі думки замовника, які у нього були до того, як він до нас прийшов.
Він прийшов, він хотів: сайт, в якому буде написано "про компанію", їх адресу і їх E-mail, "клієнти" і "партнери". Все. Ось ці речі ми відразу викидаємо і пропонуємо йому те, що більше для нього підходить. Ми намагаємося якомога більше дізнатися про цю фірму, зрозуміти чого вона хоче, запропонувати ті рішення, які зараз в Інтернеті ще оригінальні. Складається така ось папір. У неї вже є якась ціна. Вона кожен раз різна. Мінімум - це 10000 $. Середній контракт тільки на дизайн сайту, що є приблизно 1/5 частиною роботи зі створення сайту, коштує близько 30000-40000 $. Це сама-сама початкова ціна, яка береться за сайт, у якого головна сторінка, основні якісь елементи: зміст, концепція і т.д.
Що відбувається потім? Які ще є речі, які впливають на ціну в більшу сторону? Програмування. Для кожного сайту, який ми робимо, якщо це не зовсім мікроскопічний сайт, типу almaz.ru, де 6 сторінок тексту і більше нічого немає, а нормальний - mtelecom.ru або xerox.ru наприклад, - це сайти, де 2500 сторінок тексту, які вони нам дали, пишуть спеціальні програмісти. У моїй студії два програміста, які пишуть спеціальні бази та спеціальні інструменти, які забезпечують дуже легку роботу надалі з цим сервером. Наприклад, якщо ми домовилися з замовником, що підтримувати буде він сам, у нього є веб-майстер, то робиться все, що б цьому веб-майстру всю роботу полегшити якомога більше. Йому не доводиться, наприклад, лізти в комп'ютер під Новий рік і міняти на всіх 2000 сторінках дату з 1998 на 1999 - він змінює її в одному місці, вона автоматично змінюється на всьому сервері. Те ж саме з заливкою тексту, заливкою картинок і т.д. - Всі системи автоматизовані.
Є такий сайт закритий, який називається rfn.ru. На першій сторінці проста людина нічого не бачить - все для інвесторів, для фінансистів і тільки по-англійськи. Але журналісти, які пишуть цю інформацію, кожен день пишуть величезну кількість статей для цього сервера, вони HTML взагалі не знають. У них є спеціальний редактор на сайті, який скопійований з Word текст автоматично кладе на сайт, ТФМ текст автоматично кладеться в директорію, на нього автоматично ставиться посилання, в цьому документі автоматично прописується заголовок, цей документ відразу можна знайти через пошукову систему сайту і т. д. Тобто приблизно ті ж механізми, якими користуються на всіх великих західних сайтах, таких як ZDNet, CNet і т.д. Ніхто не займається ручною обробкою, це річ, яка повинна відмерти, засохнути і відпасти. Вона годиться тільки для дрібних приватних сайтів і буде жива, поки буде живий Вася Пупкін - завжди, але дуже мало. Програмування коштує теж якихось грошей. Зазвичай це 10000-20000 $ додаємо.
Ось готовий, власне кажучи, сайт, в ньому є текст і т.д. Це ще тільки самий початок, бо про сайт ніхто поки не знає. З ним треба щось робити. Якщо його просто покласти в Інтернет по своєму коханому адресою www.фірма.ru, то швидше за все, ніхто туди не прийде, навіть якщо надрукувати цю адресу на візитках або повісити у себе в магазині. Народ на це ніколи не зреагує, це всі ходи поки неефективні. У нашій країні, в передачах, які присвячені Інтернет, комп'ютерам і т.д., людина може скільки завгодно говорити про свою адресу - як результат, зазвичай 10 людина приходить після передачі, що абсолютно неефективно. Тому далі витрачаються великі достатньо гроші, залежно від амбіцій, бажань і потреб замовника, на розкрутку, на те, щоб цей ресурс зі свого першого "Я" автоматично позиціонувався, як ми говоримо, у жителів Інтернету, щоб все відразу знали, що з'явився такий ресурс, у нього такі-то наміри, такі плани, він пропонує це, на цьому сайті можна зробити те-то і т.д. Це окремі речі, які, зрозуміло, ніяк не входять до первісної вартості сайту.
Що входить в такі зусилля з розкручування? В першу чергу це спеціальні в "паперової" пресі. Це не просто реклама 5х10 см, де написано www.фірма.ru, оскільки це працює, але в дуже рідкісних випадках: слово price добре звучить, а якби я написав ще що-небудь, наприклад DDC, то виходить для людини абсолютно все одно DDC або CDC. Він просто не запам'ятає цю адресу, ніколи туди не піде і він ні з чим хорошим у нього не проассоцііруется. Є спеціальні статті у великих парадних виданнях. Це все відбувається не одноразово, а поступово, докладно. Існує банерна реклама, про яку я буду говорити завтра. Це один з найсильніших інструментів, але знову ж таки це залежить від того, як ним користуватися. Якщо просто взяти банер, на ньому написати www.фірма.ru і повісити його в мережу, то результат буде ніякої.
Існує багато спеціальних місць в мережі, які призначені спеціально для оповіщення людей про те, які існують нові проекти: це мережеві оглядачі, мережеві системи анонсів, місця з посиланнями, сторінки у провайдера, які насправді такі дуже владні рекламні місця, які провайдер нікому не віддає, тому туди потрапити - велика честь. У них є ссилочку "Ресурси мережі" і якщо вас туди помістять, то значить великий трафік буде звідти. Плюс ще є якісь місця для посилань в Інтернет. Наприклад, дуже смішно було мені виявити, що на мій сайт metro.ru, який сидить собі в Інтернеті і сидить, ходить величезна кількість народу, приблизно чоловік 300 в день, що для такого місця дуже багато, власне з метро, ??тому що у багатьох людей стоять Інтернет-кіоски, на станції Курська наприклад чи ще десь.
Який я робив інтерфейс до цієї системи? Там просто такий замаскований Explorer, Інтернет-підключення йде по каналах, які в метро прокладені, і там є посилання на різні ресурси. Зокрема, є посилання на metro.ru. Народ стоїть в метро в переході, ходить по моєму сайту і вивчає жетони 30-х років. Є такі нетрадиційні рекламні місця, про які ніхто не здогадується, звідки береться трафік. Це ще одна область, куди замовник хоче увійти. Він платить за це гроші, що завжди заздалегідь обмовляється, тому що бувають ресурси, які я знаю, що я можу за них взятися, а бувають ресурси, які настільки нецікаві, що я навіть робити їх не можу, не можу сказати жодного слова, ні намалювати жодного банера, хоч убийте.
У результаті виходить, що для того, щоб зробити сайт, зробити його первісну розкрутку, тобто всю інформацію, програмування і популярність, скажімо, на перший місяць, це все вилітає замовнику в 60000-100000 $. Крім цього існує підтримка. Підтримка - це одна з основних речей, на якій існують дизайн-студії взагалі, тому що робити дизайн постійно дуже мало кому вдається. У моїй студії готових работат більше, ніж у кого небудь ще - це від 2 до 4 робіт на місяць. Всі інші студії роблять мінімум в 2-4 рази менше. Не існує такої кількості замовників, яке могло б захлеснути всі ці студії і отримати від них відповідну кількість дизайну. Ці студії повинні на щось жити, тому що один сервер на місяць не дозволяє утримувати студію ніяким чином. Якщо є один замовник, робота триває над сервером місяць або два. Місяць або два роботи десяти людина не може коштувати менше 10000 $.
Тому виходить, що замовник ще пише контракт на підтримку ще на два, на два, на два. Тоді він робить цю студію своїм офіційним Інтернет-партнером, який вирішує всі проблеми: коли потрібно, вона стежить за всім, що у замовника відбувається. Замовник цілком вважає Інтернет-студію своїм рекламним агентством, своїм представником. Це дуже важливо, тому що до цього рік тому ніхто серйозно Інтернет з цієї точки зору не розглядав. Всі вважали, що можна їм користуватися, що якщо гроші якісь є, прийти в дизайн-студію - буде красиво. Зараз ця ситуація змінюється. У нас вже є дуже серйозні фірми, у яких є рекламні агентства в офлайні, які розміщують рекламу в газетах, на телебачення, на рекламних щитах, на радіо.
А є люди, які займаються всім тим же в Інтернеті. Рекламні агентства, жодне з рекламних агентств - будь візьми - вони про Інтернет нічого не чули, у них навіть E-mailа немає. Тому фірма їм не замовляє, бо їм подзвониш, спитаєш: "Зробиш те-то в Інтернеті?". А насправді виявиться, що вони нічого не роблять і намагаються від цієї справи відійти. У великих фірм зараз тенденція залучати Мережеві дизайн-студії в якості своїх основних Інтернет-партнерів, які власне і будуть говорити, що їм робити. Тобто їм клієнт тільки платить гроші і розраховує на те, що ті знають, що говорять.
Коли проходить певний термін контракту, на студію дивляться. Якщо у неї результати хороші: сайт став у сто разів більш відвідуваним, народ замовляє, служба підтримки нічого не робить, так як люди не дзвонять туди, а скачують все з Інтернету. Тоді контракт з тобою продовжують. Якщо ні, якщо ти зробив серію дій, які цей сайт погубили, то ніхто з тобою контракт продовжувати не буде. Але в той момент, коли ти спілкуєшся з цією фірмою, вона тобі нічого не говорить, просто вірить твоїм словам, оскільки вона тебе вже вибрала. Вона знає, що ти займаєшся цією справою професійно, а у неї все одно немає штату людей, який міг би робити те ж саме, але краще - звідки у фірми, яка ніяк не спеціалізується в Інтернеті, раптом візьметься професіонал, який буде знати краще, ніж спеціалізоване агентство по дизайну, по розкрутці, з маркетингу і т.д.? Тому такий контракт на підтримку коштує теж багато.
В результаті вийшла така картина вартості сайту в Росії. Але вона все одно відстає від американських цін дворічної давності, тому що два роки тому в Америці досить великий сайт коштував від 40000 $ до 500000 $. Просто менше 40000 $ ніхто не брав, це була ганьба. У Росії ще немає таких цін, тому що, з одного боку, у нас немає фірм з таким оборотом. Фірма-замовник не може собі дозволити витрачати 30 млн. $ На рік на рекламу і контент-проекти в Інтернеті, в Росії таких фірм немає. Міг би стати такою фірмою Газпром, але він ще не наважився на це. Ціни поступово наближаються. Я думаю, що наступного року вони будуть ще в два рази більше. Потім вже почнеться ще більш цікава ситуація на ринку веб-дизайну: відбудеться така річ, як редизайн - всі студії отримають замовлення всіх своїх конкурентів, всі замовлення піду по колу. Люди щороку будуть робити щось нове: текст залишатиметься, а дизайн буде свіжіше. Клієнти будуть приходити в іншу студію, швидше за все, якщо навіть їм не запропонують краще, і спробують все від усіх.
Які ще відбудуться речі цікаві? Я відволікаюся від цін і кажу про те, що трапиться в найближчому майбутньому. Буде відбуватися, по-перше, злиття якихось студій. Відбуватиметься створення нових студій на базі рекламних агентств. Тобто рекламні агентства таким чином вийдуть в Мережу: у них там багато замовників, у них є там дизайнери, вміння, програмісти свої, але при цьому вони ніяк не присутні в Інтернеті. Тепер вони будуть пропонувати, як правило повне рішення, а не тільки паперову рекламу.
І відбуватиметься злиття компаній з різних областей. Як приклад надійшли фірма "Махаон" і дизайн-студія "Е-програма", яка займається дизайном і завжди займалася їм, а "Махаон" тільки в Інтернеті сидить і його не видно зовсім на ринку професійного дизайну. Вони об'єдналися і назвали об'єднання "Бюро віртуальних послуг" і зробили кілька дуже хороших сайтів. Це дуже правильний шлях розвитку. Це теж все ближче до осені, коли таких утворень буде більше.
І я дуже сподіваюся, що з'являться студії, які цивілізуються, з якими можна буде домовитися, що сайт менше ніж стільки-то коштувати не може. І вони будуть дотримуватися ці домовленості, оскільки у нормальному цивілізованому суспільстві за порушення таких договорів б'ють канделябром по голові і виганяють. Людина на ринку більше не існує. Я розраховую, що це має статися, що такі люди з'являться, які будуть згодні умови дотримуватися. І ціни на сайт зростатимуть.
No comments:
Post a Comment