Введення
Багато фірми та організації самого різного профілю вже побудували, будують або збираються створювати свої корпоративні Інтернет-представництва (надалі, Веб-сайти) в Інтернет. Всі розуміють, що це потрібно, корисно й важливо для бізнесу, але багато дуже смутно уявляють навіщо потрібен сайт, кому довірити цю відповідальну заходи, скільки це коштує і чи варто взагалі платити, що розміщувати на сайті і що буде потім, після здачі проекту.
Пройшовши через десяток-другий самих різних Замовників, зібралася деяка статистика з помилок і помилок, властивих як Замовнику, так і Виконавцю. На основі такого досвіду і написана дана стаття, яка покликана допомогти і дати кілька рекомендацій потенційним Замовникам сайтів, що, є надія, допоможе їм зробити нехай не найкращий і не ідеальний - але добротний і якісний сайт, який можна з гордістю показати партнерам і клієнтам і ненав'язливо підсунути конкуренту - нехай позлити.
Рекомендація 1: Вирішіть для себе, навіщо Вам сайт
Мета створення сайту можуть бути різними. Від "просто засвітитися" до переведення частини бізнесу в Інтернет.
Перш, ніж робити сайт треба вирішити і задокументувати цілі створення сайту. Типові цілі такі:
солідно представити фірму (організацію)
представити товар і (або) послуги
відображати життя компанії і галузі в віртуальному світі
шукати нових клієнтів, партнерів
отримувати замовлення через сайт
вести бізнес через сайт
Може бути у Вас зовсім інші цілі - запишіть їх.
Чітке визначення цілей допоможе орієнтуватися в трудовитратах, фінансових витратах, терміни робіт із створення сайту.
Відразу хочеться застерегти: якщо розвивати електронний бізнес - потрібні серйозні вкладення (від 000, а середня вартість створення: 40 - 100 тис дол), і постійні вкладення на підтримку (від 00 на місяць). Тому, раджу не стрибати через голову: спочатку необхідно створити інформаційний сайт, солідно засвітитися в Інтернеті - а вже потім вирішувати питання про ведення електронної комерції. Або ж навпаки - націлюватися на електронну комерцію з вкладенням чималих коштів, але мати бізнес план окупності проекту.
Рекомендація 2: Не робіть сайт самостійно.
Для менеджерів і керівників з вищою технічною освітою дуже великою спокусою є зробити сайт все самостійно. Здавалося б - беремо пару картинок, свою фотографію, Веб-редактор - трохи терпіння і сайт готовий. Але на жаль результат очікуємо - виходить погано. Пояснення просте: створення сайту - складний процес, який вимагає зусиль професіоналів у своїх областях (дизайнера, управляючого менеджера, програміста, верстальника, контент-менеджера) і кожен трудиться по своєму напрямку. Знайдіть у собі всі ці таланти і сідайте за створення сайту, в іншому випадку доведеться доручити це комусь.
Рекомендація 3: Не довіряйте створення сайту технічно підготовленим непрофесіоналам (знайомим, студентам, синам і т.п.).
Припустимо, що я Вас переконав, що самому сайт не зробити. Але ось син (син одного, знайомий і т.п.) весь час сидить в Інтернеті - і каже, що запросто зробить сайт, притому за невеликі гроші ... може заощадити? Повірте, не варто. Це сама на сьогоднішній день поширена помилка, в результаті якої настає ситуація, що ніби і сайт є, так показувати нікому не хочеться. Досвід підтверджує, що ще жодного разу ця спокуслива витівка не закінчувалася добре (тільки якщо Ваш знайомий не директор чи менеджер Інтернет-студії). По-перше, як уже згадувалося, сайт вкрай важко зробити одній людині, тим більше - хороший сайт. По-друге, з знайомим важко взаємодіяти на професійному рівні: уявіть, що Вам не сподобалася робота - з одного боку треба на це вказати, а з іншого - як критикувати доброго знайомого, який і грошей то майже не взяв.
Рекомендація 4: Продумайте розділи та підрозділи сайту. Накресліть деревоподібну структуру сайту
Ось чим варто зайнятися - продумати, що поміщати на сайт. Тут ніхто за Вас або Ваших підлеглих цю роботу не зробить, тому що саме Ви розбираєтеся в специфіки бізнесу, у Ваших клієнтів, у специфіці Вашої продукції і послуг.
Треба вирішити: які розділи будуть на сайті, чи варто виносити весь перелік продукції (послуг), на якій інформації сконцентрувати увагу і т.д. і т.п. Необхідно почати формувати дерево сайту. Дерево являє собою деревоподібну структуру, гілочками якого є розділи сайту, а листочками конкретні сторінки. Дерево слід малювати також, як воно росте - від стовбура до листочками: тобто спочатку намалювати найбільші розділи, потім підрозділи, потім конкретні сторінки.
Дерево сайту дає незаперечні переваги:
Без дерева не обійтися при побудові логіки навігації по сайту. Дійсно, Виконавцю буде краще видно в якому обсязі і на якого роду інформацію повинні посилатися кнопочки, елементи меню, посилання.
По дереву Виконавець може підрахувати вартість важливих етапів роботи.
По дереву замовник може ставити позначки про ступінь готовності інформації, аналогічно можна ставити позначки про готовність того чи іншого розділу в процесі роботи з Виконавцем і контролювати розробку сайту.
Рекомендація 5: Напишіть технічне завдання або його аналог у вільній формі.
Необхідно оформити свої думки за завданням на сайт в документ і назвати його "Технічне завдання на розробку Веб-сайту компаніїї <.....>", далі ТЗ. Строго кажучи, цей документ повинен регламентувати всі відносини з Виконавцем, тобто містити вимоги по дизайну, по навігації, за способами подання інформації, за термінами та обсягами робіт кожного етапу. Це дозволяє уникнути конфліктів Виконавця та Замовника. ("Я просив все легко і красиво, а Ви мені тут гайок напхали і говорите що це геніально" або, з іншого боку, "Ви говорили, що Вам на сайті треба розмістити дві сторінки, а принесли 200 рукописних сторінок арабською").
Однак, не все можна описати в Технічному завданні, тому що багато ідей по дизайну, навігації і способу представлення інформації генерує сам Виконавець - він же професіонал в Інтернет технологіях і в деяких речах розбирається найкраще. Тому, остаточний варіант ТЗ виробляється вже спільно, але рекомендую затвердити і підписати документ до початку конкретних робіт по сайту. До того, як Ви вибрали Виконавця, необхідно підготувати ті частини ТЗ, які можна зробити самостійно:
Загальна мета створення сайту
Ваші думки з приводу дизайну сайту
Думки з приводу навігації сайту (надалі, при консультаціях з Виконавцем, цей пункт можна переробити)
Схематичне дерево сайта
Думки про присутність на сайті Інтерактивних елементів, такі як анкета, замовлення, форум, дошка оголошень і т.п. (Тут можна вказати, чого б Вам хотілося, а в подальшому проконсультуватися з виконавцем з приводу доцільності та конкретного виконання).
Рекомендація 6: Шукайте Інтернет-студію. Змиріться з невідворотністю: за хороший сайт треба заплатити.
Отже, я не рекомендував робити сайт самостійно або доручати це дійство знайомим .... але тоді хто ж буде робити сайт? Відповідь очевидна, але чомусь з сайтами його не завжди сприймають. Якщо сталь виплавляють в домні, овочі ростять в теплиці, картини малюють в майстерні, то логічно, що сайт робиться в Інтернет студії.
Однак вибір Інтернет-студії - це самостійна і дуже важливе завдання. Справа в тому, що ринок створення сайтів зовсім молодий - йому 5-6 років і відповідно Інтернет-студіям часу для завоювання репутації було надано досить мало. Крім того, виявилося що зробити Веб-студію досить просто: беремо телефон, комп'ютер і доступ в Інтернет, а досвід створення домашньої сторінки для себе і сусіда по парті є - ось тобі і "найкращі сайти за найнижчими цінами від 20 у.о. ".
Це часто стає причиною, по якій сайти або роблять тільки у найвідоміших студій за серйозні гроші (від 5000 у.о.), або роблять тільки у студій з якими налагоджені давні зв'язки. На жаль, фактор знайомства є одним з головних на даний момент. А що робити, якщо не хочеться витрачати шалені гроші на сайт і в теж час не потрапити в руки треба зуміти відрізнити хорошу студію від доморощеного проекту студентів - одногрупників? Можна дати кілька порад, як відсіяти такі колективи:
Варто поцікавитися, де розташований офіс студії. Якщо офісу немає, то варто зробити висновки. Якщо є час, то варто з'їздити і скласти особисте враження.
Варто поцікавитися, як студія укладає договір, чи є порядок безготівкових розрахунків і т.п.
Варто поцікавитися, де студія розміщує зроблені проекти, як оперативно здійснюється подальша інформаційна підтримка, чи в змозі студія зареєструвати домен (символьне ім'я сайту).
Варто поцікавитися розподілом обов'язків у студії, як здійснюється робота над проектом, як робота ділиться на етапи.
Якщо мова не заходить про затвердження технічного завдання - варто насторожитися - це означає що потенційний виконавець не в змозі оцінити обсяг робіт.
Варто уважно вивчити портфоліо (зроблені роботи) студії. Якщо там домашні сторінки і власні проекти студії - значить, студія ще не робила корпоративні сайти і на Вас будуть вчитися.
Якщо вам пропонують зробити сайт менше 400-500 доларів - насторожитеся і поцікавтеся, за рахунок чого ціна настільки низька.
Для студії така вартість призводить до нерентабельності навіть невеликого проекту. Тепер залишається зробити вибір серед професійних студій. Це теж непросте питання, тому сайт - річ багато в чому суб'єктивна (нам на одну і ту ж роботу доводилося чути діаметрально протилежні оцінки) і тут необхідно, щоб Ваш смак збігся зі смаком дизайнера і стилем роботи команди розробників.
Подивіться портфоліо студії на предмет стилістики сайтів - є професійні студії, які працюють в вузької спрямованості: створення розважальних сайтів, створення інтерактивних заставок і т.п. Крім того, з портфоліо видно досвід студії, стиль роботи і кругозір дизайнера. Відвідайте сайт студії, запросіть менеджерів студії для переговорів. Спробуйте поцікавитися їхньою думкою з приводу вашого Технічного завдання на сайт - з відповідей ви зрозумієте компетенцію, гнучкість і збіг ходу думок з менеджерами.
Важливим чинником є ??вартість сайту. Відразу приготуйтеся до того, що вартість не маленькою - Ви погодилися працювати з високооплачуваними професіоналами, у яких є ще й виробничі витрати. Тому вірний принцип - чим більше і розкручених студія - тим дорожче коштує робота її фахівців. Якщо Ви не хочете витрачати надто багато - шукайте середню за розмірами студію, у якій витрати на виробництво менше. Наприклад, якщо за середній сайт "велика" студія візьме близько 2000 доларів, то середня 800-1200 доларів. У наведених цифрах не діє принцип "чим дорожче, тим краще": результат не буде гірше, ніж у "великий" студії, тому Ви вже "відсіяли" свідомо погані варіанти і тепер вибираєте з хороших найкраще.
Можна навести аналогію (хоча і не дуже точну) з продажем продуктів: у великому універмазі ціна продукту буде більше, ніж в маленькому затишному магазинчику при незмінній якості - куди йти Ваш вибір. Ще один нюанс: при виборі невеликої студії прохідність клієнтів не надто велика (за аналогією з магазинчиком), тому ставлення до Вас швидше за все буде теплим і індивідуальним, а при створенні сайту це одна з найважливіших особливостей. Загалом, як завжди, є плюси і мінуси кожного рішення - просто треба спробувати, поспілкуватися і зробити вибір.
Рекомендація 7: Спільно зі студією розбийте роботу на етапи, визначте терміни та етапи робіт. Підготуйте себе не зривати терміни і вимагайте це від замовника. Отримайте суму замовлення.
Підкоригує Ваше технічне завдання спільно зі студією. Нехай менеджер студії розставить етапи робіт, визначить терміни (так звані календарний план) і визначить остаточну суму етапи.
Постарайтеся, щоб в ТЗ залишилося якомога менше білих плям і обтічних визначень. Навіть якщо Ви не плануєте підписувати договір - підпишіть технічне завдання.
Рекомендація 8: При роботі над дизайном - взаємодійте з дизайнером.
Отже, зазвичай, перший етап - це дизайн. Тобто уявлення про те, як виглядатиме сайт. У Вас можуть бути абсолютно чіткі уявлення, яким повинен бути дизайн або зовсім ніяких подань. Дизайн - це завжди компроміс між поданням дизайнера і Вашим власним (тільки якщо Ви не безмежне довіряєте дизайнеру).
У будь-якому випадку, постарайтеся домогтися варіанту, коли Вам сайт сподобається. Щоб знайти спільну мову з дизайнером і менеджером проекту - поговоріть з ними про дизайн. Покажіть сайти, які Вам подобаються і які не подобаються (з поясненням причин), покажіть Ваші рекламні матеріали, візитки, буклети та ін.
У процесі роботи не соромтеся висловлювати свої зауваження по дизайну, але не дуже тисніть - у дизайнера є концепція, і вона, як правило, при суворих змінах "розвалюється". Скільки разів доводилося чути від незадоволеного дизайнера: "Ще одне зауваження по дизайну - і можна все починати заново".
Рекомендація 9: Вимагайте такого сайту, який легко модифікувати.
Після затвердження замовлення, як правило, йде "верстка". Верстальник "оживляє" макет: примушує працювати кнопки, меню, готує місце для текстів. На цьому етапі важливо, щоб верстальник зробив сайт, який можна коригувати, доповнювати і прибирати розділи (сторінки) і т.п. Якщо передбачається, що матеріали на сайті будуть оновлюватися і додаватися досить часто, то слід сказати про це верстальщику (і дизайнеру), тому як деякі студії роблять красиві в усіх відношеннях сайти, але де додати сторінку або розділ - проблематично. Нехай, Виконавці проекту продемонструють, як слід викладати новини на сайт, інформацію по товарам, оновлювати прайс-лист - їх це зобов'яже зробити механізми якомога простіше, Вам, навіть якщо не доведеться працювати з сайтом самостійно, буде зрозуміло, чим зайнятий Веб-майстер або підтримуюча сайт фірма.
Рекомендація 10: Перш ніж представляти сайт в Інтернет - протестуйте сайт.
На свіжому сайті не буває без помилок і друкарських помилок. Необхідно попросити студію викласти сайт в Інтернет, але куди-небудь на скромне місце в тестовому режимі. Почитайте матеріали на сайті, повністю пройдіться по всіх кнопках, перевірте заголовки сторінок. Дуже корисно попросити своїх знайомих і колег подивитися на сайт свіжим поглядом. Документуйте знайдені помилки і надсилайте Виконавцю. Після виправлення помилок - викладайте сайт в Інтернет і приймайте поздоровлення - перший етап по формуванню корпоративного представництва пройдений.
Багато фірми та організації самого різного профілю вже побудували, будують або збираються створювати свої корпоративні Інтернет-представництва (надалі, Веб-сайти) в Інтернет. Всі розуміють, що це потрібно, корисно й важливо для бізнесу, але багато дуже смутно уявляють навіщо потрібен сайт, кому довірити цю відповідальну заходи, скільки це коштує і чи варто взагалі платити, що розміщувати на сайті і що буде потім, після здачі проекту.
Пройшовши через десяток-другий самих різних Замовників, зібралася деяка статистика з помилок і помилок, властивих як Замовнику, так і Виконавцю. На основі такого досвіду і написана дана стаття, яка покликана допомогти і дати кілька рекомендацій потенційним Замовникам сайтів, що, є надія, допоможе їм зробити нехай не найкращий і не ідеальний - але добротний і якісний сайт, який можна з гордістю показати партнерам і клієнтам і ненав'язливо підсунути конкуренту - нехай позлити.
Рекомендація 1: Вирішіть для себе, навіщо Вам сайт
Мета створення сайту можуть бути різними. Від "просто засвітитися" до переведення частини бізнесу в Інтернет.
Перш, ніж робити сайт треба вирішити і задокументувати цілі створення сайту. Типові цілі такі:
солідно представити фірму (організацію)
представити товар і (або) послуги
відображати життя компанії і галузі в віртуальному світі
шукати нових клієнтів, партнерів
отримувати замовлення через сайт
вести бізнес через сайт
Може бути у Вас зовсім інші цілі - запишіть їх.
Чітке визначення цілей допоможе орієнтуватися в трудовитратах, фінансових витратах, терміни робіт із створення сайту.
Відразу хочеться застерегти: якщо розвивати електронний бізнес - потрібні серйозні вкладення (від 000, а середня вартість створення: 40 - 100 тис дол), і постійні вкладення на підтримку (від 00 на місяць). Тому, раджу не стрибати через голову: спочатку необхідно створити інформаційний сайт, солідно засвітитися в Інтернеті - а вже потім вирішувати питання про ведення електронної комерції. Або ж навпаки - націлюватися на електронну комерцію з вкладенням чималих коштів, але мати бізнес план окупності проекту.
Рекомендація 2: Не робіть сайт самостійно.
Для менеджерів і керівників з вищою технічною освітою дуже великою спокусою є зробити сайт все самостійно. Здавалося б - беремо пару картинок, свою фотографію, Веб-редактор - трохи терпіння і сайт готовий. Але на жаль результат очікуємо - виходить погано. Пояснення просте: створення сайту - складний процес, який вимагає зусиль професіоналів у своїх областях (дизайнера, управляючого менеджера, програміста, верстальника, контент-менеджера) і кожен трудиться по своєму напрямку. Знайдіть у собі всі ці таланти і сідайте за створення сайту, в іншому випадку доведеться доручити це комусь.
Рекомендація 3: Не довіряйте створення сайту технічно підготовленим непрофесіоналам (знайомим, студентам, синам і т.п.).
Припустимо, що я Вас переконав, що самому сайт не зробити. Але ось син (син одного, знайомий і т.п.) весь час сидить в Інтернеті - і каже, що запросто зробить сайт, притому за невеликі гроші ... може заощадити? Повірте, не варто. Це сама на сьогоднішній день поширена помилка, в результаті якої настає ситуація, що ніби і сайт є, так показувати нікому не хочеться. Досвід підтверджує, що ще жодного разу ця спокуслива витівка не закінчувалася добре (тільки якщо Ваш знайомий не директор чи менеджер Інтернет-студії). По-перше, як уже згадувалося, сайт вкрай важко зробити одній людині, тим більше - хороший сайт. По-друге, з знайомим важко взаємодіяти на професійному рівні: уявіть, що Вам не сподобалася робота - з одного боку треба на це вказати, а з іншого - як критикувати доброго знайомого, який і грошей то майже не взяв.
Рекомендація 4: Продумайте розділи та підрозділи сайту. Накресліть деревоподібну структуру сайту
Ось чим варто зайнятися - продумати, що поміщати на сайт. Тут ніхто за Вас або Ваших підлеглих цю роботу не зробить, тому що саме Ви розбираєтеся в специфіки бізнесу, у Ваших клієнтів, у специфіці Вашої продукції і послуг.
Треба вирішити: які розділи будуть на сайті, чи варто виносити весь перелік продукції (послуг), на якій інформації сконцентрувати увагу і т.д. і т.п. Необхідно почати формувати дерево сайту. Дерево являє собою деревоподібну структуру, гілочками якого є розділи сайту, а листочками конкретні сторінки. Дерево слід малювати також, як воно росте - від стовбура до листочками: тобто спочатку намалювати найбільші розділи, потім підрозділи, потім конкретні сторінки.
Дерево сайту дає незаперечні переваги:
Без дерева не обійтися при побудові логіки навігації по сайту. Дійсно, Виконавцю буде краще видно в якому обсязі і на якого роду інформацію повинні посилатися кнопочки, елементи меню, посилання.
По дереву Виконавець може підрахувати вартість важливих етапів роботи.
По дереву замовник може ставити позначки про ступінь готовності інформації, аналогічно можна ставити позначки про готовність того чи іншого розділу в процесі роботи з Виконавцем і контролювати розробку сайту.
Рекомендація 5: Напишіть технічне завдання або його аналог у вільній формі.
Необхідно оформити свої думки за завданням на сайт в документ і назвати його "Технічне завдання на розробку Веб-сайту компаніїї <.....>", далі ТЗ. Строго кажучи, цей документ повинен регламентувати всі відносини з Виконавцем, тобто містити вимоги по дизайну, по навігації, за способами подання інформації, за термінами та обсягами робіт кожного етапу. Це дозволяє уникнути конфліктів Виконавця та Замовника. ("Я просив все легко і красиво, а Ви мені тут гайок напхали і говорите що це геніально" або, з іншого боку, "Ви говорили, що Вам на сайті треба розмістити дві сторінки, а принесли 200 рукописних сторінок арабською").
Однак, не все можна описати в Технічному завданні, тому що багато ідей по дизайну, навігації і способу представлення інформації генерує сам Виконавець - він же професіонал в Інтернет технологіях і в деяких речах розбирається найкраще. Тому, остаточний варіант ТЗ виробляється вже спільно, але рекомендую затвердити і підписати документ до початку конкретних робіт по сайту. До того, як Ви вибрали Виконавця, необхідно підготувати ті частини ТЗ, які можна зробити самостійно:
Загальна мета створення сайту
Ваші думки з приводу дизайну сайту
Думки з приводу навігації сайту (надалі, при консультаціях з Виконавцем, цей пункт можна переробити)
Схематичне дерево сайта
Думки про присутність на сайті Інтерактивних елементів, такі як анкета, замовлення, форум, дошка оголошень і т.п. (Тут можна вказати, чого б Вам хотілося, а в подальшому проконсультуватися з виконавцем з приводу доцільності та конкретного виконання).
Рекомендація 6: Шукайте Інтернет-студію. Змиріться з невідворотністю: за хороший сайт треба заплатити.
Отже, я не рекомендував робити сайт самостійно або доручати це дійство знайомим .... але тоді хто ж буде робити сайт? Відповідь очевидна, але чомусь з сайтами його не завжди сприймають. Якщо сталь виплавляють в домні, овочі ростять в теплиці, картини малюють в майстерні, то логічно, що сайт робиться в Інтернет студії.
Однак вибір Інтернет-студії - це самостійна і дуже важливе завдання. Справа в тому, що ринок створення сайтів зовсім молодий - йому 5-6 років і відповідно Інтернет-студіям часу для завоювання репутації було надано досить мало. Крім того, виявилося що зробити Веб-студію досить просто: беремо телефон, комп'ютер і доступ в Інтернет, а досвід створення домашньої сторінки для себе і сусіда по парті є - ось тобі і "найкращі сайти за найнижчими цінами від 20 у.о. ".
Це часто стає причиною, по якій сайти або роблять тільки у найвідоміших студій за серйозні гроші (від 5000 у.о.), або роблять тільки у студій з якими налагоджені давні зв'язки. На жаль, фактор знайомства є одним з головних на даний момент. А що робити, якщо не хочеться витрачати шалені гроші на сайт і в теж час не потрапити в руки треба зуміти відрізнити хорошу студію від доморощеного проекту студентів - одногрупників? Можна дати кілька порад, як відсіяти такі колективи:
Варто поцікавитися, де розташований офіс студії. Якщо офісу немає, то варто зробити висновки. Якщо є час, то варто з'їздити і скласти особисте враження.
Варто поцікавитися, як студія укладає договір, чи є порядок безготівкових розрахунків і т.п.
Варто поцікавитися, де студія розміщує зроблені проекти, як оперативно здійснюється подальша інформаційна підтримка, чи в змозі студія зареєструвати домен (символьне ім'я сайту).
Варто поцікавитися розподілом обов'язків у студії, як здійснюється робота над проектом, як робота ділиться на етапи.
Якщо мова не заходить про затвердження технічного завдання - варто насторожитися - це означає що потенційний виконавець не в змозі оцінити обсяг робіт.
Варто уважно вивчити портфоліо (зроблені роботи) студії. Якщо там домашні сторінки і власні проекти студії - значить, студія ще не робила корпоративні сайти і на Вас будуть вчитися.
Якщо вам пропонують зробити сайт менше 400-500 доларів - насторожитеся і поцікавтеся, за рахунок чого ціна настільки низька.
Для студії така вартість призводить до нерентабельності навіть невеликого проекту. Тепер залишається зробити вибір серед професійних студій. Це теж непросте питання, тому сайт - річ багато в чому суб'єктивна (нам на одну і ту ж роботу доводилося чути діаметрально протилежні оцінки) і тут необхідно, щоб Ваш смак збігся зі смаком дизайнера і стилем роботи команди розробників.
Подивіться портфоліо студії на предмет стилістики сайтів - є професійні студії, які працюють в вузької спрямованості: створення розважальних сайтів, створення інтерактивних заставок і т.п. Крім того, з портфоліо видно досвід студії, стиль роботи і кругозір дизайнера. Відвідайте сайт студії, запросіть менеджерів студії для переговорів. Спробуйте поцікавитися їхньою думкою з приводу вашого Технічного завдання на сайт - з відповідей ви зрозумієте компетенцію, гнучкість і збіг ходу думок з менеджерами.
Важливим чинником є ??вартість сайту. Відразу приготуйтеся до того, що вартість не маленькою - Ви погодилися працювати з високооплачуваними професіоналами, у яких є ще й виробничі витрати. Тому вірний принцип - чим більше і розкручених студія - тим дорожче коштує робота її фахівців. Якщо Ви не хочете витрачати надто багато - шукайте середню за розмірами студію, у якій витрати на виробництво менше. Наприклад, якщо за середній сайт "велика" студія візьме близько 2000 доларів, то середня 800-1200 доларів. У наведених цифрах не діє принцип "чим дорожче, тим краще": результат не буде гірше, ніж у "великий" студії, тому Ви вже "відсіяли" свідомо погані варіанти і тепер вибираєте з хороших найкраще.
Можна навести аналогію (хоча і не дуже точну) з продажем продуктів: у великому універмазі ціна продукту буде більше, ніж в маленькому затишному магазинчику при незмінній якості - куди йти Ваш вибір. Ще один нюанс: при виборі невеликої студії прохідність клієнтів не надто велика (за аналогією з магазинчиком), тому ставлення до Вас швидше за все буде теплим і індивідуальним, а при створенні сайту це одна з найважливіших особливостей. Загалом, як завжди, є плюси і мінуси кожного рішення - просто треба спробувати, поспілкуватися і зробити вибір.
Рекомендація 7: Спільно зі студією розбийте роботу на етапи, визначте терміни та етапи робіт. Підготуйте себе не зривати терміни і вимагайте це від замовника. Отримайте суму замовлення.
Підкоригує Ваше технічне завдання спільно зі студією. Нехай менеджер студії розставить етапи робіт, визначить терміни (так звані календарний план) і визначить остаточну суму етапи.
Постарайтеся, щоб в ТЗ залишилося якомога менше білих плям і обтічних визначень. Навіть якщо Ви не плануєте підписувати договір - підпишіть технічне завдання.
Рекомендація 8: При роботі над дизайном - взаємодійте з дизайнером.
Отже, зазвичай, перший етап - це дизайн. Тобто уявлення про те, як виглядатиме сайт. У Вас можуть бути абсолютно чіткі уявлення, яким повинен бути дизайн або зовсім ніяких подань. Дизайн - це завжди компроміс між поданням дизайнера і Вашим власним (тільки якщо Ви не безмежне довіряєте дизайнеру).
У будь-якому випадку, постарайтеся домогтися варіанту, коли Вам сайт сподобається. Щоб знайти спільну мову з дизайнером і менеджером проекту - поговоріть з ними про дизайн. Покажіть сайти, які Вам подобаються і які не подобаються (з поясненням причин), покажіть Ваші рекламні матеріали, візитки, буклети та ін.
У процесі роботи не соромтеся висловлювати свої зауваження по дизайну, але не дуже тисніть - у дизайнера є концепція, і вона, як правило, при суворих змінах "розвалюється". Скільки разів доводилося чути від незадоволеного дизайнера: "Ще одне зауваження по дизайну - і можна все починати заново".
Рекомендація 9: Вимагайте такого сайту, який легко модифікувати.
Після затвердження замовлення, як правило, йде "верстка". Верстальник "оживляє" макет: примушує працювати кнопки, меню, готує місце для текстів. На цьому етапі важливо, щоб верстальник зробив сайт, який можна коригувати, доповнювати і прибирати розділи (сторінки) і т.п. Якщо передбачається, що матеріали на сайті будуть оновлюватися і додаватися досить часто, то слід сказати про це верстальщику (і дизайнеру), тому як деякі студії роблять красиві в усіх відношеннях сайти, але де додати сторінку або розділ - проблематично. Нехай, Виконавці проекту продемонструють, як слід викладати новини на сайт, інформацію по товарам, оновлювати прайс-лист - їх це зобов'яже зробити механізми якомога простіше, Вам, навіть якщо не доведеться працювати з сайтом самостійно, буде зрозуміло, чим зайнятий Веб-майстер або підтримуюча сайт фірма.
Рекомендація 10: Перш ніж представляти сайт в Інтернет - протестуйте сайт.
На свіжому сайті не буває без помилок і друкарських помилок. Необхідно попросити студію викласти сайт в Інтернет, але куди-небудь на скромне місце в тестовому режимі. Почитайте матеріали на сайті, повністю пройдіться по всіх кнопках, перевірте заголовки сторінок. Дуже корисно попросити своїх знайомих і колег подивитися на сайт свіжим поглядом. Документуйте знайдені помилки і надсилайте Виконавцю. Після виправлення помилок - викладайте сайт в Інтернет і приймайте поздоровлення - перший етап по формуванню корпоративного представництва пройдений.
No comments:
Post a Comment